Substancje słodzące w napojach – które są najlepsze dla zdrowia?

Substancje słodzące w napojach – które są najlepsze dla zdrowia?

Słodkie napoje to idealna propozycja zarówno na co dzień, jak i na wyjątkowe okazje takie jak przyjęcia urodzinowe czy spotkania rodzinne. Niestety produkty te pomimo pysznego smaku, nie zawsze są zdrowe. Sprawdź, które substancje słodzące w napojach są najmniej szkodliwe dla organizmu i sięgnij po wartościowe, a zarazem smaczne produkty!

Czy biały cukier jest zdrowy? 

Cukier biały to najczęściej stosowany słodzik, mający na celu urozmaicenie różnego rodzaju napojów. Wielu dietetyków i lekarzy podkreśla jednak, że produkt ten traktowany jest jako szkodliwy dla zdrowia. Dzieje się tak nie tylko ze względu na jego ogromną wartość kaloryczną, ale także to, że zawartość sacharozy prowadzi do różnego rodzaju zaburzeń funkcjonowania organizmu. Do najczęstszych chorób spowodowanych nadmiernym spożywaniem tego popularnego słodzika zalicza się takie zaburzenia jak:

  • próchnica zębów,
  • otyłość,
  • problemy żołądkowe,
  • trądzik,
  • zwiększenie ryzyka zachorowania na raka,
  • spadek energii,
  • zaburzenia trawienia.

Sięgając po napoje z dodatkiem cukru, warto wybierać te produkty, które w składzie mają jedynie śladowe jego ilości. Może to być między innym lemoniada owocowa, która swój słodki smak zawdzięcza nie tylko temu słodzikowi, ale również zawartości zdrowych soków z takich owoców jak rabarbar, jabłko, gruszka i cytryna. 

Zamienniki cukru białego – cukier brązowy i rafinowany

Wiele osób chcąc wprowadzić do swojego jadłospisu zdrowy i korzystniejszy dla organizmu zamiennik cukru białego decyduje się na sięganie po cukier brązowy lub rafinowany. Odkryto jednak, iż alternatywa ta wcale nie jest zdrowsza. Brązowa barwa kryształów uzyskiwana jest bowiem z karmelu lub melasy, a głównym składnikiem tego słodzika jest wciąż sacharoza, będąca po prostu cukrem białym.

Cukier rafinowany poza szkodliwą substancją zawiera również niewielkie ilości minerałów. Podkreśla się jednak, że jego dodatki nie są tak wartościowe i nie mają tak dużego znaczenia, jak to, że słodzik ten jest po prostu niezbyt korzystny dla zdrowia. Oczywiście jedna łyżeczka lub jeden napój słodzony nie spowoduje pogorszenia się stanu zdrowia. Warto jednak wyeliminować ten produkt do minimum, sięgając na przykład po zdrowsze zamienniki.  

Czy słodziki są zdrowsze od cukru? 

Na rynku powstało wiele zdrowszych alternatyw cukrów białych i brązowych. Są to tzw. produkty syntetyczne, których spożywanie ma być znacznie korzystniejsze dla organizmu człowieka. Do najpopularniejszych pozycji zaliczyć można:

  • sacharynę,
  • acesulfam K,
  • aspartam. 

Zamienniki te są zazwyczaj znacznie słodsze, dlatego nie ma konieczności spożywania ich w dużych ilościach. Dodaje się je nie tylko do produktów spożywczych, ale również przy produkcji leków czy właśnie napojów słodzonych.Co więcej, producenci słodzików podkreślają, iż ich wykorzystanie nie powinno powodować tak szkodliwych skutków ubocznych, jakie widoczne są przy nadużywaniu cukru. Warto jednak podkreślić, iż nadmierne ilości substancji mogą wciąż generować różnego rodzaju problemy ze zdrowiem.

Jaki jest najzdrowszy zamiennik cukru? 

Dietetycy podkreślają, że nie należy całkowicie rezygnować z cukru. Co więcej, w większości przypadków byłoby to wręcz niemożliwe. Warto jednak wyeliminować ten składnik do minimum w tych momentach, w których jest taka okazja. Napoje słodzone warto kupować u producentów stawiających na nieprzetworzone produkty, w których składzie można znaleźć zdrowe zamienniki cukrów

Białe kryształki dobrze jest zamieniać na zdrowe alternatywy. Najkorzystniejszą opcją jest naturalny miód. W smaku jest on bardzo słodki, dlatego świetnie sprawdza się jako dodatek do herbat czy wypieków. Co więcej, produkt ten wpływa korzystnie na zdrowie, działając jak antybiotyk. Można także zdecydować się na słodkie w smaku syropy np. klonowy. Zawierają one sporo witamin i minerałów, działając nie tylko na polepszenie smaku produktów, ale również antyoksydacyjnie i przeciwzapalnie. Osoby, które wprowadziły do swojego życia zdrową dietę, bardzo często sięgają również po tzw. ksylitol, erytrytol i mannitol. Są to tzw. alkohole cukrowe, które nie wpływają negatywnie na układ trawienny człowieka. Każdą zmianę w jadłospisie warto oczywiście skonsultować ze specjalistą np. lekarzem lub dietetykiem.

UdostępnijFacebookTwitter
Dołącz do dyskusji

Instagram

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .

Please note

This is a widgetized sidebar area and you can place any widget here, as you would with the classic WordPress sidebar.