(+48) 592 980 231 biuro@makehealth.pl

Witamina D pełni niezwykle ważne funkcje w organizmie- głównie witamina D bierze udział w regulacji gospodarki wapniowo-fosforanowej i mineralizacji tkanki kostnej. Bardzo ważne jest jednak, aby była ona dostarczana w odpowiednich dawkach- zarówno jej niedobór jak i nadmiar może mieć negatywne skutki dla zdrowia.

Niedobór witamin i minerałów wpływają na zdrowie.

Niedobór witaminy D najczęściej jest wynikiem niedostatecznej ekspozycji na słonce, choć sprawa w okresie zimowym jest nico utrudniona, zazwyczaj wystarczy dwudziestominutowy spacer w słońcu, aby uzupełnić właściwy poziom witaminy D. Do najczęstszych objawów niedoboru tej witaminy należą bóle kostno-mięśniowe, choroby przyzębia, utrata apetytu, biegunka, a także bezsenność oraz zaburzenia widzenia. Niedobór witaminy D skutkuje powstaniem osteoporozy oraz osteomalacji- czyli rozmiękaniem kości, osłabieniem mięśni i pojawieniem się skurczy. Co więcej, niedobór może sprzyjać rozwojowi otyłości oraz chorób układu krążenia, a także cukrzycy. Ponad to, może przyspieszyć procesy starzenia.

Witaminę D można przedawkować. Do sytuacji takiej najczęściej dochodzi podczas przyjmowania preparatów witaminowo- mineralnych, przy czym nadmiar oznacza czterokrotnie większą dawkę aniżeli zalecana. Nadmiar występowania witaminy D w organizmie objawia się utrata apetytu, nudnościami oraz biegunką, zazwyczaj pojawia się także zwiększone uczucie pragnienia połączone ze wzmożonym oddawaniem moczu oraz poceniem się, świąd głowy oraz ból głowy i oczu. Skutki nadmiaru witaminy D w organizmie mogą być groźne. Prowadzi do między innymi do gromadzenia się wapnia w tkankach, w szczególności  w tętnicach, nerkach oraz sercu. Może to w konsekwencji prowadzić do zaburzeń pracy serca oraz ośrodkowego układu nerwowego. Zwiększa się także ryzyko wystąpienia kamicy nerkowej oraz pęcherzyka żółciowego.

Najbezpieczniej jest sięgać po żywność bogata w witaminę D.  Znajdziemy ją przede wszystkim w morskich rybach takich jak węgorz, makrela, śledź oraz łosoś, mleku oraz produktach mlecznych, olejach roślinnych, jajach- głównie w żółtkach, wątróbce i serach dojrzewających.