(+48) 592 980 231 biuro@makehealth.pl

Otyli żyją krócej, ale jedzą dłużej

pożywienie jako lekarstwo

pożywienie jako lekarstwo

„Wasze pożywienie będzie waszym lekarstwem” – z perspektywy czasu, ta niezwykle trafna wypowiedź w pełni się sprawdziła. Do dnia dzisiejszego nikt inny nie podał lepszej recepty na odzyskiwanie i zachowanie zdrowia jak Hipokrates.

Nieznajomość zasad prawidłowego odżywiania jest widoczna wszędzie. Wegetarianizm jest traktowany często jako dziwactwo, a posty uważa się za szkodliwe. Natomiast obserwuje się powszechną akceptację tzw. „dobrego żywienia”, gdzie podstawą jest tradycyjny schabowy i wysoko przetworzone pokarmy, jak biała mąka, cukier, rafinowane i utwardzone oleje, kawa, piwo.

Współczesny, cywilizowany człowiek odszedł daleko od praw Natury. „Ulepszył” pokarm m. in. przez rafinację, denaturację i dodatki chemiczne, pozbawiając go wartości biologicznej. Z tej przyczyny nagromadziły się w tkankach liczne złogi, gdyż własne mechanizmy oczyszczania zostały upośledzone. Rozwinęły się w niespotykanej dotąd skali przewlekłe cierpienia zwane chorobami cywilizacyjnymi. A zdrowie można odzyskać szukając ratunku nie w chemii leków, lecz dzięki powrotowi do życia zgodnego z odwiecznymi prawami Natury! Bo przecież nasz organizm stanowi samoregulujący się układ, który dąży do utrzymania stanu równowagi, czyli zdrowia. A o zdrowie można zadbać prawidłowym odżywianiem.

Poczytaj mi mamo

Umiejętność prawidłowego odżywiania — to wielka sztuka! Nie wystarczy smacznie gotować, trzeba się nauczyć prawidłowo odżywiać. Wszystko, co jemy można podzielić na: białka, węglowodany, tłuszcze, warzywa, owoce. I tak np. spożycie zielonych warzyw w połączeniu z tłuszczem skutecznie neutralizuje działanie tłuszczu. Jabłka należy jeść zawsze przed posiłkiem( pektyny bardzo szybko przechodzą przez przewód pokarmowy, jednocześnie czyszcząc go z zalegających resztek). Bardzo szkodliwe jest łączenie mięsa z ziemniakami. Przy takim połączeniu w żołądku wytwarzana jest solanina (substancja trująca), która oddziałuje na system nerwowy podobnie jak środek nasenny, dlatego właśnie, po zjedzeniu mięsa z ziemniakami człowiek staje się leniwy, odrętwiały, ospały.

W naszym organiźmie znajdują się dwa bardzo ważne pierwiastki- są to sód i potas. Idealną proporcję sodu i potasu posiadają: ziemniaki, czereśnie, ogórki i kapusta.

Desery są jedzone po zasadniczym posiłku. Należą do nich:

  • ciasta,
  • lody,
  • słodkie owoce,
  • cukierki
  • czekolada.

Wszystkie desery bardzo źle łączą się z innymi rodzajami pokarmu. Dostając się do już przepełnionego żołądka, hamują zachodzące w nim procesy trawienne. Stają się przyczyną wzmożonej fermentacji w układzie pokarmowym. Unikajmy deserów!

Żywność powinna być dostarczana organizmowi w formie nieprzetworzonej, jeśli tylko jest to możliwe. Dopiero wtedy można mówić o wysokiej jakości protein, witamin, minerałów, enzymów, aminokwasów oraz tłuszczów, będących nie tylko źródłem energii, ale i zdrowia. Mniej ważne jest, czy składniki te będą pochodzić z mięsa, jajek, warzyw czy owoców. Najważniejsza jest jakość pokarmu, którą może zapewnić jedynie jego ekologiczna uprawa oraz „niewinność”, niszczona pomysłowością przetwórców. Zawartość składników odżywczych w ekologicznym pokarmie jest kilkakrotnie wyższa od tej, jakiej można doszukać się w pokarmie technologicznie przetworzonym. A nasz organizm nie toleruje spożywczych śmieci!

Zdrowe odżywianie nie jest wyłącznie kwestią zaspokojenia zmysłu smaku, ale przede wszystkim sposobem zapobiegania wszelkiego rodzaju chorobom i schorzeniom.